onsdag den 21. januar 2015

Er man virkelig en dygtig leder, hvis man har det helt fint med at fyre folk?

Toke Kruse har skrevet et rigtig godt blog-indlæg om, at dygtige ledere har det fint med at fyre folk. Se blog-indlægget her

Jeg er generelt enig synes dog blog-indlægget er lidt til den kyniske side.

De ledere, der har svært ved at fyre er, som jeg ser det, også dem, der har svært ved at formulere en konkret forventning til medarbejderne.

Hvis ikke medarbejderen ved, hvilke forventninger, der er og hvad der giver værdi for firmaet er det jo i sagens natur svært at indfri forventningen.

Så inden lederen kan være dygtig I Tokes terminologi som jeg ser det skal han
  1. Have formuleret en klart defineret målsætning/forventning
  2. Sikret en måde at måle om disse indfries
  3. Sikret, at alle forstår den målsætningen/forventningen
  4. Sikret rette mand til rette opgave
Hvis dette er opfyldt er jeg overbevist om, at man både kan få varmestue og højtydende medarbejdere. Og hvis man kan opnå det synes jeg man er en dygtig leder.

Opdatering: Teksten er også skrevet som kommentar på Tokes blog-indlæg og han har været så venlig at svar og som forventet er blog-indlægget også lidt tænkt som en provokation, da det jo er det der får flest op af sofaerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar